Ana Temalar ve Önemli Noktalar:
- Bangladeş'teki Enerji Krizi ve Sanayiye Etkisi:
- Çin'in Ekonomik Destek Politikaları:
- Merkez Bankası'nın Rolü: Çin Halk Bankası (PBC), ekonomik toparlanmayı desteklemek ve yüksek kaliteli kalkınma için istikrarlı bir finansal ortam yaratmak amacıyla piyasaya likidite enjeksiyonlarını artırmaktadır.
- Likidite Enjeksiyonları: PBC, 26 Mayıs 2025 tarihinde 382 milyar yuan (53,28 milyar dolar) değerinde yedi günlük ters repo işlemi gerçekleştirmiştir. Bu, vadesi dolan 135 milyar yuanlık ters repo ile net 247 milyar yuanlık bir likidite enjeksiyonuna yol açmıştır. Daha önce 15 Mayıs'ta yürürlüğe giren zorunlu karşılık oranı (RRR) indirimi ve 23 Mayıs'ta yapılan orta vadeli borç verme imkanı (MLF) operasyonu da önemli miktarda likidite sağlamıştır.
- Para Politikası Esnekliği ve Hassasiyeti: Renmin Üniversitesi Çin Sermaye Piyasası Araştırma Enstitüsü Eş Başkanı Zhao Xijun, merkez bankasının bu adımlarının hem reel ekonomiyi desteklediğini hem de para politikası yönetiminin esnekliğini ve hassasiyetini gösterdiğini belirtmiştir.
- Yapısal ve Toplu Politikaların Koordinasyonu: Mevcut politikalar, tek başına toplu araçlara dayanmaktan ziyade, farklı araçlar arasında sinerjiyi vurgulamaktadır. RRR indirimi uzun vadeli fonları serbest bırakırken, MLF yenilemeleri orta vadeli likidite boşluklarını gidermeye yardımcı olmaktadır.
- Karşı-Döngüsel Düzenlemeler: Çin, Nisan ayından bu yana dış piyasa oynaklığı karşısında piyasayı stabilize etmek ve ekonomik toparlanmayı sürdürmek için karşı-döngüsel düzenlemeleri artırmıştır.
- Reel Ekonomi ve Temel Alanlara Destek: 7 Mayıs'ta yapılan bir toplantıda, PBC Başkanı Pan Gongsheng, bilim ve teknoloji inovasyonu, tüketici toparlanması, özel mikro ve küçük işletmeler ve dış ticaretin istikrara kavuşturulması gibi temel alanlara desteğin artırılması gerektiğini vurgulamıştır.
- Politika Karmasının Tutarlılığı: China Minsheng Bankası Baş Ekonomisti Wen Bin, Çin'in bu yılki politika karmasının yeterli yoğunluk ve tutarlılık gösterdiğini belirtmiştir. Parasal politikaların uygulanmasıyla birlikte, iç yatırımı ve tüketimi desteklemek için mali politikaların da takip etmesi beklenmektedir.
- ABD-AB Ticaret Gerilimleri ve Tarife Gecikmesi:
- Trump'ın Tarife Tehdidi: ABD Başkanı Donald Trump, başlangıçta 1 Haziran 2025 tarihinde AB'ye karşı %50 oranında tarifeler uygulamayı planlamıştı. Trump, AB'yi ticaret konusunda "çok zorlu" olmakla ve müzakerelerin "boşa çıktığını" söyleyerek eleştirmişti.
- Tarife Gecikmesi: Trump, 26 Mayıs 2025 Pazar günü, Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen ile yaptığı görüşmenin ardından tarifelerin uygulanmasını 9 Temmuz 2025 tarihine ertelediğini duyurdu. Trump, von der Leyen'in ciddi müzakerelere başlama isteği üzerine bu ertelemeyi kabul ettiğini belirtti.
- Piyasa Tepkisi: Trump'ın tarife gecikmesi kararı, ABD ve Avrupa borsalarında olumlu bir tepkiye neden oldu. Dow, S&P 500 ve Nasdaq vadeli işlemleri %1'den fazla artış gösterirken, Avrupa hisse senedi endeksleri de yükseldi.
- Devam Eden Belirsizlik: Erteleme iki tarafa biraz nefes alma alanı sağlasa da, piyasa gözlemcileri ticaret gerilimlerinin tırmanma potansiyelinin devam ettiği konusunda uyardı. Berenberg Baş Ekonomisti Holger Schmieding, altı haftalık sürenin tüm ayrıntılı soruları çözmek için yeterli olmayabileceğini, ancak bir ticaret anlaşmasının çerçevesini oluşturmak için yeterli olması gerektiğini belirtti.
- Trump'ın Müzakere Taktikleri: Schmieding, Trump'ı "ilginç bir müzakereci" olarak nitelendirdi ve Başkan'ın genellikle müzakere ettiği tarafları taviz vermeye şok taktikleriyle zorladığını savundu. Ancak AB'nin bu taktiklere boyun eğme olasılığının düşük olduğunu söyledi.
- AB'nin Tepki Kapasitesi: Bruegel Kıdemli Üyesi Guntram Wolff, tarife ertelemesine rağmen "büyük belirsizliğin" devam ettiğini ve ABD Başkanı'nın tam olarak ne istediğinin belirsiz olduğunu belirtti. Wolff, AB'nin ABD ihracatına karşı önemli tarifeler uygulanması durumunda misilleme yapma kapasitesine sahip olduğunu, ancak şu ana kadar gerilimi düşürme iklimini korumaya çalıştığını ekledi.
- Yatırımcılara Uyarı: Zaye Capital Markets Baş Yatırım Sorumlusu Naeem Aslam, tarife gecikmesinin "geçici bir risk-on rallisi" başlattığını, ancak çok şeyin tehlikede kaldığı konusunda uyardı. Aslam, piyasaların Trump'ın her tweet'ine ve ticaret görüşmesi fısıltısına dikkat edeceğini ve yatırımcıların bu gecikmenin gerçek bir barış dalı mı yoksa Trump'ın daha büyük bir tarife hesaplaşması için yeniden yükleme mi yaptığına bahse gireceğini söyledi.
- Önemli Alıntı: Naeem Aslam: "Kemere bağlanın; bu yolculuk daha bitmedi."
Sonuç:
Bangladeş, derinleşen bir enerji kriziyle mücadele ederken, sanayisini ve ihracatını ciddi şekilde tehdit eden bir dönemeçtedir. İş dünyası liderlerinin "ekonomik suikast" olarak nitelendirdiği durum, acil çözüm gerektirmektedir. Öte yandan, Çin, merkez bankası aracılığıyla ekonomiyi desteklemek için proaktif adımlar atmakta ve piyasaya önemli miktarda likidite enjekte etmektedir. ABD ve AB arasındaki ticaret gerilimleri ise, tarifelerin geçici olarak ertelenmesiyle biraz yumuşamış olsa da, gelecekteki belirsizlikler ve potansiyel tırmanışlar devam etmektedir. Yatırımcılar ve iş dünyası, küresel ekonomiyi etkileyebilecek bu gelişmeleri yakından takip etmeye devam etmelidir.
{
"statistical_results": {
"statistical_results": {
"T10YIE": {
"Veri adı": "10-Year Breakeven Inflation Rate",
"Gözlem Sayısı (Count)": 65,
"Minimum Değer (Min)": 0.99,
"Maksimum Değer (Max)": 2.88,
"Medyan (Median / 50. Persentil)": 2.32,
"Birinci Çeyklik (Q1 / 25. Persentil)": 2.18,
"Üçüncü Çeyklik (Q3 / 75. Persentil)": 2.40,
"Son Değer (Last Value)": 2.31,
"Bir Önceki Değer (Previous Value)": 2.24,
" (Aylık Fark)": 0.07,
"Yüzdesel Değişim (Aylık % Fark)": 3.13,
" (Yıllık Fark)": -0.02,
"(Yıllık % Fark)": -0.86,
"Verilerde dikkat çeken durum": "Veri serisi, özellikle 2020-2022 döneminde önemli dalgalanmalar göstermiş, 2022 başında zirve yapmıştır. Sonrasında genellikle daha düşük veya istikrarlı seviyelerde seyretmiş, son değer bir yıl öncesine göre hafifçe düşüktür."
},
"PCECTPIMD": {
"Veri adı": "FOMC Summary of Economic Projections for the Personal Consumption Expenditures Inflation Rate, Median",
"Gözlem Sayısı (Count)": 3,
"Minimum Değer (Min)": 2.00,
"Maksimum Değer (Max)": 2.70,
"Medyan (Median / 50. Persentil)": 2.20,
"Birinci Çeyklik (Q1 / 25. Persentil)": 2.00,
"Üçüncü Çeyklik (Q3 / 75. Persentil)": 2.70,
"Son Değer (Last Value)": 2.00,
"Bir Önceki Değer (Previous Value)": 2.20,
" (Aylık Fark)": null,
"Yüzdesel Değişim (Aylık % Fark)": null,
" (Yıllık Fark)": -0.20,
"(Yıllık % Fark)": -9.09,
"Verilerde dikkat çeken durum": "Bu seri, PCE enflasyonu için FOMC'nin medyan tahminlerini göstermektedir ve mevcut verilerde 2025'ten 2027'ye doğru azalan bir trend sergilemektedir. Aylık farklar, verinin doğası gereği hesaplanmamıştır."
},
"PSAVERT": {
"Veri adı": "Personal Saving Rate",
"Gözlem Sayısı (Count)": 63,
"Minimum Değer (Min)": 3.30,
"Maksimum Değer (Max)": 32.00,
"Medyan (Median / 50. Persentil)": 5.00,
"Birinci Çeyklik (Q1 / 25. Persentil)": 3.90,
"Üçüncü Çeyklik (Q3 / 75. Persentil)": 9.20,
"Son Değer (Last Value)": 3.90,
"Bir Önceki Değer (Previous Value)": 4.10,
" (Aylık Fark)": -0.20,
"Yüzdesel Değişim (Aylık % Fark)": -4.88,
" (Yıllık Fark)": -1.30,
"(Yıllık % Fark)": -25.00,
"Verilerde dikkat çeken durum": "Seri, Nisan 2020'de (pandemi etkileriyle ilişkili olabilecek) olağanüstü bir zirve yapmış ve ardından keskin bir düşüş göstermiştir. Son değerler, genel olarak gözlem döneminin en düşük seviyelerine yakın olup, bir yıl öncesine göre önemli ölçüde düşüktür."
},
"PMSAVE": {
"Veri adı": "Personal Saving",
"Gözlem Sayısı (Count)": 63,
"Minimum Değer (Min)": 370.50,
"Maksimum Değer (Max)": 5981.60,
"Medyan (Median / 50. Persentil)": 1030.60,
"Birinci Çeyklik (Q1 / 25. Persentil)": 841.40,
"Üçüncü Çeyklik (Q3 / 75. Persentil)": 1557.50,
"Son Değer (Last Value)": 872.30,
"Bir Önceki Değer (Previous Value)": 906.90,
" (Aylık Fark)": -34.60,
"Yüzdesel Değişim (Aylık % Fark)": -3.82,
" (Yıllık Fark)": -252.20,
"(Yıllık % Fark)": -22.43,
"Verilerde dikkat çeken durum": "Kişisel Tasarruf Oranı serisine benzer şekilde, bu seri de Nisan 2020'de yüksek bir zirve yapmış ve ardından düşüş eğilimi göstermiştir. Son değer bir yıl öncesine göre oldukça düşüktür."
},
"TOTALSL": {
"Veri adı": "Total Consumer Credit Owned and Securitized",
"Gözlem Sayısı (Count)": 63,
"Minimum Değer (Min)": 4125081.85,
"Maksimum Değer (Max)": 5104081.59,
"Medyan (Median / 50. Persentil)": 4786937.08,
"Birinci Çeyklik (Q1 / 25. Persentil)": 4242453.84,
"Üçüncü Çeyklik (Q3 / 75. Persentil)": 4997253.21,
"Son Değer (Last Value)": 5006811.69,
"Bir Önceki Değer (Previous Value)": 4996639.54,
" (Aylık Fark)": 10172.15,
"Yüzdesel Değişim (Aylık % Fark)": 0.20,
" (Yıllık Fark)": -42090.55,
"(Yıllık % Fark)": -0.83,
"Verilerde dikkat çeken durum": "Veri serisi, gözlem dönemi boyunca istikrarlı bir artış eğilimi göstermiştir, ancak son değer bir yıl öncesine göre hafifçe düşüktür."
},
"PCEC96": {
"Veri adı": "Real Personal Consumption Expenditures",
"Gözlem Sayısı (Count)": 63,
"Minimum Değer (Min)": 11786.80,
"Maksimum Değer (Max)": 16427.30,
"Medyan (Median / 50. Persentil)": 15297.40,
"Birinci Çeyklik (Q1 / 25. Persentil)": 14748.90,
"Üçüncü Çeyklik (Q3 / 75. Persentil)": 15812.60,
"Son Değer (Last Value)": 16427.30,
"Bir Önceki Değer (Previous Value)": 16313.20,
" (Aylık Fark)": 114.10,
"Yüzdesel Değişim (Aylık % Fark)": 0.70,
" (Yıllık Fark)": 518.10,
"(Yıllık % Fark)": 3.26,
"Verilerde dikkat çeken durum": "Nisan 2020'deki düşük noktadan bu yana güçlü bir büyüme sergileyen seri, reel tüketim harcamalarındaki toparlanma ve artışı yansıtmaktadır. Hem aylık hem de yıllık bazda pozitif değişim göstermektedir."
}
}
}
}
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder